Pagina's

vrijdag 18 januari 2013

Huswifbook 1

Op het blog Nuttig en Fraai las ik over het project Huswif-book van Margreet Beemsterboer van Needles at Work 

 Margreet legt uit:
Huswif
De eerste Huswifs dateren uit de tijd dat er lange wereldreizen werden ondernomen. Rond de 16de eeuw kregen de mannen die de reizen ondernamen een Huswif mee van hun moeder, grote zus of misschien wel hun geliefde. Denk aan de mannen die aan boord gingen van de VOC schepen. Zo’n reis duurde soms maanden of zelfs jaren en al die tijd was er geen huisvrouw in de buurt om het lijfgoed te repareren als dat nodig was. De zeeman moest zelf de nodige kleine reparaties aan zijn goed kunnen verrichten en menig knoop is aangezet met wat van thuis was meegegeven in een klein naainecessaire.
In Amerika zijn er veel Huswifs gemaakt voor de mannen die moesten vechten tijdens de Civil War die duurde van 1861-1865. Die exemplaren werden gemaakt van restjes stof, veelal in patchwork. In het borduurwerk werden motiefjes gebruikt die de reiziger geluk en voorspoed moesten brengen.
Ook vrouwen maakten gebruik van een Huswif. Omdat er nog geen zakken op of aan de kleding werden gemaakt, droegen de vrouwen hun Huswif in een losse zak die onder hun rok werd gedragen en met een bandje om hun middel werd vastgemaakt.Veel nuttig naaiwerk uit de tijden van weleer
 Ik kende de Huswif(e) van de boeken van Jane Austen waar ik een grote fan van ben. Een paar jaar geleden heb ik dit boek gekocht in London:

en daar stond een Huswife met uitleg in. Ik wou er nog steeds een keer één (of twee) gaan maken. 
Het project van Needles at work lijkt me een prima manier.

Ik heb me aangemeld en ontving de hoofstukken per mail
Gisterenavond ben ik mijn linnen-lappendoos in gedoken en bij elkaar gezocht wat ik wil gaan gebruiken.

Blossom heeft me daar heel goed mee geholpen ;-alhoewel..... toen ik de spullen in de naaimand wou stoppen was die al bezet.

Wordt vervolgd!!!

2 opmerkingen:

  1. gnif...i love cat's ♥ en wat een prachtige foto's via angeline ben ik hier gekomen, en ik blijf gezellig als volger kleven bij je

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annemarie,wat een gezellig blogberichtje weer en je kat...tooo cute en heeeel herkenbaar!Je Tilda staat in de spotlights op mijn blog en ook bij de rest van de verzameling van haar 'gezusters'in het speciale blogbericht hier voor!Succes verder met het huis nog!;-)

    groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen